(Mobile Virtual Network Operator)  همانطور که از اسمش پیداست اپراتور تلفن همراه است که به آن اپراتور مجازی شبکه سیار نیز گفته می شود. از شما میخواهم در این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات خود را در این زمینه گسترش دهید.

MVNOچیست؟

اپراتور مجازی موبایل  (Mobile Virtual Network Operator) MVNO یک گونه از اپراتور های شبکه سیار است  که به آن اپراتور مجازی تلفن همراه نیز گفته می شود. این اپراتور با بهره گیری از امکانات و تجهیزات خود در قسمت های HSS در( HLR)  Coreو Billing ، CCو IN با اجاره بخش ACC که جزوء (BSC+BTS) از اپراتورهای موبایل MNO (اپراتور میزبان) نیز به آنها گفته می شود، انواع سرویس های پایه از جمله USSD - SMS - Data - Voice  و همینطورسرویس های اینترنت اشیاء IOT و اقلب سرویس های M2M را ارائه می دهد.

همینطورمیتوان گفت اپراتورهای مجازی می‌توانند با استفاده از فضای تلفن‌های همراه محتوا و اپلیکیشن‌های داخلی خود را ارائه دهند و برای رسیدن به این هدف نیاز به افزایش میزان تولید محتوا می باشد. بنابراینMVNO ها تنها سرویس خدمات تلفن همراه را ارائه میدهند.




 
 



MVNO امکانات خود را چگونه دریافت می کند؟

اپراتورها مجازی موبایل عملا از خود هیچ امکانات فیزیکی برای ارائه خدمات ارسال مکالمات و داده ها ندارد. به همین خاطر برای دریافت خدمات ارسال مکالمات و داده ها این اپراتور ها می بایست با اپراتور هایی که امکانات فیزیکی خدمات ارسال مکالمات و داده را دارند قرارداد ببندند تا بتوانند خدمات آنها را بصورت عمده خریداری کرده و اقدام به ساخت برند تجاری و در نهایت فروش خدمات کند.

اکنون میخواهیم تفاوت (MVNO) اپراتور مجازی تلفن همراه و (MNO) اپراتور های موبایل را برایتان بازگو کنیم:


الف : از لحاظ زیرساخت فیزیکی و شبکه

همانطور که در متن بالا خدمتتان عرض کردم اپراتور های مجازی تلفن همراه زیرساخت فیزیکی و شبکه جداگانه ای ندارند از این رو برای بهره گیری از شبکه های تلفن همراه باید با چند اپراتوری که این امکانات را دارند قرارداد بسته تا بتوانند از شبکه این اپراتور ها استفاده کنند. اینگونه است که در ایران هر شرکتی برای کسب مجوزجهت فعالیت دراین زمینه {اپراتور مجازی تلفن همراه(MVNO) } می بایست با شرکت های همراه اول ، ایرانسل و یا رایتل قرار داد بسته باشد.

ب : تعرفه اپراتور مجازی تلفن همراه (MVNO)

تعرفه ها می بایست بر اساس قانون تنظیم امنیت سایبری (رگولاتوری) و با توافق اپراتورهای اصلی به نتیجه رسیده باشد چرا که این تعرفه گاهی بیشتر و یا گاهی کمتر از اپراتور اصلی می باشد.





پ : گسترش شبکه

امکان گسترش و توسعه شبکه برای اپراتورهای مجازی موبایل (MVNO) وجود ندارد فقط در صورتی این امکان میسر میشود که اپراتورهای اصلی  (MNO) امکان استفاده و دسترسی آن را به اپراتور های مجازی بدهند. پس باید اپراتور های مجازی در قرارداد با اپراتور های اصلی در خصوص توسعه و گسترش شبکه جغرافیایی اپراتور های اصلی در شبکه های  3Gو 4Gدقت کند.

ت : کد و یا شماره

امکان متفاوت بودن سرشماره یا کد در اپراتورهای مجازی وجود دارد. همچنین رگولاتوری به این اپراتورها (MVNO) سرشماره خاصی را ارائه می دهد. به عنوان مثال : اپراتور مجازی  (MVNO) اگر طرف قرارداد ایرانسل باشد میتواند به جای شماره 093 در شماره سیمکارت های خود ازشماره های مخصوصی که توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی واگذار شده استفاده نماید.

ث : نوع ارائه سیم کارت

اپراتور های مجازی می توانند مستقیم از تولید کننده، سیم کارت های خود را تهیه کرده و در این زمینه هیچ گونه وابستگی به اپراتور های اصلی نداشته باشند. همچنین قیمت این سیم کارت ها میتواند کاملا با اپراتور اصلی متغیر بوده و از اپراتور اصلی در این زمینه پیروی نکند.


 
 



ج : ارائه خدمات

اپراتور های مجازی موبایل برای اینکه بخواهد هر گونه خدماتی ارائه دهند می بایست با اپراتور اصلی به توافق رسیده و در مجوز آنها خدماتی که خواستار ارائه آن هستند را ذکر کنند. به عنوان مثال : برخی از اپراتور های مجازی تنها می توانند خدمات اینترنت را ارئه دهند و برخی امکان ارائه خدمات پیام چند رسانه ای را نداشته باشند.

چ : فروش خدمات

برخی از اپراتور های مجازی تنها در بخش سازمانی خدمات خود را ارئه می دهند و برخی جهت جذب بیشتر مشتری ها با سازمان و شرکت های متفاوتی قرارداد می بندند. به همین خاطر میتوان گفت اپراتور مجازی در این بخش نیز مستقل بوده و میتواند طرح های فروش کاملا متفاوتی نسبت به اپراتور اصلی ارائه کند. برای درک بیشتر، این تفاوت فروش میتوان به سیم کارت های ورزشکاران ، هوادارن باشگاههای ورزشی و باشگاه هنرمندان اشاره کرد. البته قابل ذکر است که هیچ کدام از 3 اپراتور مطرح کشور ما این طرح را راه اندازی نکرده اند .
این کار تنها با قرارداد های سالیانه بین اپراتور و مالک سیم کارت و گوشی و همچنین تعهد مالک سیم کارت و گوشی به اپراتوری که قصد فروش خدمات دارد امکان پذیر است.


 
 




ه : طرح ها و بسته های فروش

اپراتور های مجازی میتوانند انواع طرح ها و بسته های فروش مانند بسته های تشویقی متفاوت و همچنین طرح های با قیمت ارزان تری نسبت به اپراتورهای اصلی ارائه دهند.

خ : معرفی برند تجاری

اپراتورهای مجازی تلفن همراه برای معرفی برند خود این توانایی را دارند که برای تبلیغات تنها از برند خاص خود استفاده کرده و از اپراتور اصلی در سایت و برند خود استفاده ای نکنند. به این دلیل که اپراتورهای مجازی برند مختص خود را دارند.

د : امکان مالکیت های جداگانه

در ایران بر اساس قانون مالکیت سیم کارت یک شخص میتواند تنها 7 سیم کارت از یک اپراتوررا با نام خود داشته باشد. که اپراتور های مجازی تلفن همراه نیز شامل این قانون می شوند. افرادی که 7 سیم کارت از یک اپراتور که طرف قرارداد اپراتور مجازی بوده به نام آنها باشد میتوانند 7 سیم کارت دیگر از اپراتور مجازی تلفن همراه را نیز داشته باشند.مالکانی که ۷ سیم‌کارت از یک اپراتور دارند می‌توانند ۷ سیم‌کارت دیگر از اپراتور مجازی طرف قرارداد با این اپراتور نیز داشته باشند.