در عصر امروز بازاریابی به دو شیوه سنتی و دیجیتالی تقسیم شده که هر دو شیوه به منظور جذب مشتری ایجاد شدند ، اما زمانیکه دیجیتال مارکتینگ و یا همان بازاریابی دیجیتالی به وجود آمد مردم به آن استقبال بیشتری نسبت به بازاریابی سنتی نشان دادند ، چرا که در دنیای وب سطح تبلیغات و توزیع خدمات به مراتب بازدید کنندگان بیشتری را به خود اختصاص میدهد. من در این مقاله تصمیم گرفتم تا شما را بیشتر با واژه دیجیتال مارکتینگ و فواید اون برای دنیای وب آشنا کنم.


مطمئناٌ اولین سوالی که براتون مطرح میشه اینکه " دیجیتال مارکتینگ " چیه و چرا اصلا ما باید از اون استفاده کنیم برای گرفتن جواب سوالاتون فقط چند دقیقه زمان لازمه بزارید و این مطلبی که براتون به اشتراک گذاشتم رو بخونید.





دیجیتال مارکتینگ چیست؟




دیجیتال مارکتینگ چیست؟


پایه واساس دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی دیجیتالی بر این مبناست که هر فعالیتی در جهت تبلیغات محصولات و عرضه خدمات با بهره گیری از ابزارهای دیجیتالی و یا الکترونیکی انجام شود جزء  دیجیتال مارکتینگ محسوب میشود. در کل دیجیتال مارکتینگ مجموعه فعالیت هایی برای تبلیغات محصول ، عرضه خدمات ، برند سازی و همچنین بررسی رفتارهای مشتری بوده که با استفاده از ابزارهای الکترونیکی در فضای اینترنت انجام میشود.

از آنجا که تعداد کاربران اینترنتی روز به روز بیشتر میشوند شرکت ها و تولید کنندگان محصولات برای اینکه بتوانند فروش خود را بالا ببرند ، متوجه شدند که می بایست در فضای مجازی فعال باشند ، بطوری که از فضای اینترنت برای جذب مشتری و معرفی محصولات و یا عرضه خدمات خود استفاده پر درآمدی داشته باشند.




کاربرد دیجیتال مارکتینگ برای وب سایت


بین بازاریابی سنتی و بازاریابی دیجیتال چه تفاوتی وجود دارد؟


بازاریابی سنتی (بازاریابی آفلاین) یکی از روش های بازاریابی است که هنوز هم اکثر کسب و کارها برای تبلیغات محدود خود به آن وابسته هستند  ولی همین محدودیت باعث شد ، که پس از وارد شدن بازاریابی دیجیتالی محبوبیت بیشتری پیدا کند برای همین چند دلیل برای این محبوبیت وجود دارد که در متن پایین میتوانید مشاهده کنید



استفاده از فضای مجازی در دیجیتال مارکتینگ



استفاده از فضای مجازی


بازاریابی دیجیتال این امکان را فرآهم میکند تا با استفاده از فضای مجازی تبلیغات خود را بصورت وسیع به دستگاه های هوشمند و الکترونیکی ارسال کنید و قابلیت معرفی محصولات به شکل نا محدود برایتان ایجاد میشود.

اما در بازاریابی سنتی به دلیل آفلاین بودنش این شرایط برای شما وجود ندارد واضح تر بگویم شما به تعداد محدودی از افراد میتوانید محصولات خود را معرفی کنید.


هزینه مقرون به صرفه برای تبلیغات


در دیجیتال مارکتینگ نیازی نیست برای معرفی محصولات خود و به اشتراک گذاشتن آنها  در بستر اینترنت هزینه های زیادی پرداخت کنید.

در صورتیکه در بازاریابی آفلاین شما می بایست برای پذیرش تبلیغات خود مبلغی از قبل پرداخت کنید و حتی اگر به این صورت هم نباشد هزینه قابل توجهی نسبت به نوع تبلیغات از شما دریافت خواهد شد.



مزایای سامانه پیام کوتاه در تبلیغات



ارسال پیامک به مشتریان


شاید شرایطی باشد که شما نیاز دارید برای حفظ مشتریان خود از ارسال پیامک بصورت دسته جمعی استفاده کنید و یا حتی برای تبلیغات کالای خود نیاز به ارسال پیام کوتاه انبوه برای یک شهر خاص داشته باشید ، این کار با استفاده از سامانه پیامک که در بستر اینترنت مورد استفاده قرار می گیرد ، میتواند کمک بزرگی از طرف دیجیتال مارکتینگ باشد. چرا که سامانه های پیام کوتاه در دسته بازاریابی اینترنتی هستند و همین بازاریابی اینترنتی یکی از زیر شاخه های دیجیتال مارکتینگ به حساب می آید.

اما متاسفانه در تبلیغات سنتی و یا آفلاین این امر امکان پذیر نیست و شما نمیتوانید برای هزار نفر بصورت اختصاصی پیامی جهت معرفی کالا بفرستید.



قابلیت تحلیل و ارزیابی دیجیتال مارکتینگ


قابلیت تحلیل و ارزیابی


از مهم ترین تفاوت های بین بازاریابی دیجیتالی  و بازاریابی سنتی ، این است که امکان سنجش و ارزیابی در بازاریابی دیجیتال وجوددارد. یعنی شما میتوانید از قابلیت اندازه گیری در دیجیتال مارکتینگ استفاده کنید و از هر فعالیت خود آمار و تحلیل داشته باشید.

ولی در بازاریابی آفلاین این امکان وجود ندارد و این امر یکی از اصلی ترین موضوعاتی است که بیشتر شرکت ها ترجیح میدهند از بازاریابی آفلاین کمتر استفاده کنند.

اهمیت استفاده از دیجیتال مارکتینگ در دنیای وب


از آنجایی که دیجیتال مارکتینگ تمام رسانه های دیجیتال را دربر می گیرد دو ابزار بصورت رایگان در وب سایت ها برای استفاده در اختیار صاحبان سایت  قرارداده است.




آنالیز و تحلیل وب سایت ها در گوگل کنسول



اولین ابزار Google Search Console


یکی از مهم ترین ابزارهای رایگان دیجیتال مارکتینگ ، گوگل کنسول می باشد. این ابزار مهم و بسیار کاربردی که توسط گوگل  ارائه شده برای تمامی صاحبین وب سایت ها یک امر ضروری می باشد. همچنین آنالیز سایت و سئو [ بهینه ساختن سایت برای موتور های جستجو ]  بدون به کارگیری این ابزار امکان پذیر نیست. استفاده از گوگل کنسول برای صاحب سایت ها بصورت رایگان بوده و میتوانند بدون پرداخت هزینه ای وب سایت خود را در آن ثبت نمایند. گوگل کنسول به شما کمک می کند مشکلات  وب سایت خود را بررسی کرده و همچنین طرز عملکرد وب سایت را مورد ارزیابی و آنالیز قرار دهند.





اهمیت دیجیتال مارکتینگ در دنیای وب



دومین ابزار Google Analytics


از دیگر ابزارهای حرفه ای گوگل که نقش بزرگی در دیجیتال مارکتینگ دارد و میتوان بصورت رایگان از آن استفاده کرد گوگل آنالیتیکس می باشد. این ابزار به صاحبان وب سایت کمک می کند تا کاربران موجود در وب سایت را شناسایی کرده و زمان بازدید کاربران را داخل وب سایت مشاهده کنند . همچنین این امکان را به وجود می آورد تا بررسی و تحلیل بیشتری بر روی صفحات ورودی سایت داشته باشید همینطور از تعداد بازدید کنندگان در هر صفحه از وب سایت خود با خبر شوید.